torsdag 29 november 2007

Elevkategorier

Idag har jag och min kollega försökt kategoriserat våra elever. Så här blev det.

* "Kan men pallar inte"-gruppen. Detta är elever med hög kapacitet men som av någon anledning inte orkar med skolan. Det är kul att ha denna elevgrupp men samtidigt är det väldigt frustrerande. Verbala och ifrågasättande men ofta frånvarande.

* "Tidigare har jag inte kunnat eller orkat men nu kan jag"-gruppen. I denna grupp ingår elever som går sitt andra år hos oss på IV. Detta är elever som förra året bara sprang omkring och gapade (eller som inte var alls på skolan) men som detta år är på lektionerna och verkligen kämpar för att nå ett betyg. Det är en kick att ha dem nu. Osäkra men med en tuff attityd.

* "Jag kan allt redan, ge mig ett betyg"-gruppen. Dessa elever tror att de bara har blivit orättvist behandlade i grundskolan och att de egentligen är värda ett betyg. Kommentarer som "Min lärare var helt puckad" eller "Jag fick inte betyg bara för att jag inte lämnade in en bokrecension" är vanliga från dessa elever. Självsäkra men ofta svaga.

* "Vill men kan inte"-gruppen. Det är dessa elever som jag känner mest för. Dessa elever kan helt enkelt inte lära sig. Jag är säker på att de allra flesta elever kan nå ett godkänt i kärnämnena men jag tror också att det finns ett par som helt enkelt inte har förmågan. Vad gör man med dem? Ska man bara förvara dem? Eller skicka ut dem på praktik? Vad gör man när man har en 16-årig elev som har kämpat med matte hela sin skoltid men som ändå bara ligger på en tredjeklassares nivå? Jag skulle så gärna vilja tro att alla kan med rätt hjälp men jag har börjat tvivla. Tysta och flitiga.

Detta har vi att jobba med. Mycket intressant men tidvis väldigt tungt.

Inga kommentarer: