tisdag 13 november 2007

Bokfemman v 46

Ny tisdag, ny bokfemma. Malin har gett följande tema denna vecka:

"Veckans tema är middagsbjudning, men den här gången för författare. Nämn fem författare som du skulle vilja bjuda hem på middag och motivera varför."

* Anne Holt - kriminalförfattarinna som också har varit Norges justitieminister. Skriver jättebra böcker, har ett intressant liv bakom sig och är frispråkig.

* Leif GW Persson - denna märkliga gubbe med alla konstiga kunskaper och åsikter. Kan inte säga att jag håller med honom men jag tycker att han är fantastiskt underhållande.

* Håkan Nesser - I love his books! Jag vill så gärna fråga honom varför han skrev "Barins triangel" som inte alls var bra när han annars skriver världens bästa böcker. Och så kan vi ju ha lite lärarsnack.

* Marjaneh Bakhtiari - läste precis hennes "Kalla det vad fan du vill". Massor av intressanta infallsvinklar och jag kände igen mina elever i den. Hon verkar ha en hel massa humor, är lika gammal som jag och dessutom bor hon i Malmö.

* Jonas Gardell - denna gigant vad det gäller komik och allvar. Kvällen avslutas så klart med att han sjunger "Aldrig ska jag sluta älska dig". Kanske inte för mig men ändå.

Hm, tror att frispråkighet är temat för min femma. Viktigt!

Inga kommentarer: