tisdag 11 december 2007

Stolt

Eleverna på IV har alla på något sätt haft ett tufft liv. Många av dem har otroligt jobbiga uppväxter bakom sig på olika sätt. Det är det gemensamma. Förutom detta är spännvidden större än på någon annan skola skulle jag gissa. Vi har både elever som är inskrivna på särskolan och elever som förbluffar med sin intelligens.

Jag har en teori om att alla människor har fått lika mycket begåvning fast inom olika områden. Vissa är bra på språk, andra spelar fotboll som gudar. Vissa har en matematisk begåvning, andra målar jättevackert o.s.v. Tyvärr har det inte lika hög status i skolan att sjunga bra som att vara bra på engelska. Därför har många av våra elever dåligt självförtroende.

Idag var det fotbollsturnering bland gymnasieskolorna. Då fick de som är bra på fotboll visa upp sig. Och jag blev så stolt över dem. De är fan inga IV-barn som inte kan något. Många av dem visade upp en otrolig talang och bollkontroll. Så häftigt.

På vägen till turneringen pratade vi lite om hur man uppfattar de andra skolorna. En skola beskrevs som bara bestående av datanördar o.s.v. Jag frågade dem hur de tror att andra uppfattar vår skola. De sa såklart att det är där "de tröga" går. Det som gladde mig var att en av killarna sa "Men det stämmer ju faktiskt inte. Jag är ganska smart och det är den och den med". Helt rätt! För många är det inte intellektet som haltar utan de sociala förhålladena.

Och så blev jag stolt över en av mina mentorselever som grejade ett mattebetyg idag. Han har ett matematiskt tänkande så det var ingen överraskning men med en diagnos som ADD i bagaget är det inte så lätt att koncentrera sig på sådana petitesser som matte. Därför blev jag glad och stolt över honom.

Det har varit en bra dag helt enkelt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Halloj!

Jag håller med om dina tankar om begåvning, och hur dom värderas. Det gäller att hitta det man är bra på, och trivs med. Fast ofta så får man hålla på med det som andra tycker är viktigt. Tänk, tex om Björn borg hade levt för 100 år sen. Han hade säker inte kommit i kontakt med tennis utan fått hålla på med något som han inte var så bra på. Det gäller att hitta vad man verligen är bra på tror jag!!

M sa...

Håller med dig till fullo. Dessutom tenderar allt annat att gå bättre om man känner att man är bra på något!