lördag 15 december 2007

Bibliotek

Skolan som jag jobbar på har bara funnits i ett och ett halvt år. Det fanns inga rutiner och traditioner från början, inga läromedel och inga tekniska hjälpmedel. Idag har vi hunnit få ganska mycket av det där men fortfarande saknas det ett bibliotek.

I ett tomt klassrum håller jag just nu på att försöka få ihop ett litet bibliotek. Några böcker följde med från gamla Ungdomscentrum och lite har vi fått köpa in men egentligen finns det inga pengar att köpa böcker för till ett helt bibliotek. Därför har jag idag var på Amnesty och shoppat second hand. Jag hade fått en 500-lapp att handla för och för den fick jag ungefär hundra böcker, både pocket och inbundna.

Egentligen tycker jag inte det är rätt att köpa använda böcker till ett kommunalt skolbibliotek. Böcker och läsande är så pass viktigt att det ska finnas pengar till nya böcker. Men samtidigt är det mycket viktigare att vi får ordentligt med personalresurser än att vi får splitternya böcker. Därför gick jag där på Amnesty, plockade åt mig böcker med ett leende på läpparna och berättade stolt att jag var lärare på IV. Eleverna är värda ett bibliotek och det ska de få. Nya böcker hade i vilket fall blivit begagnade efter första läsningen.

Inga kommentarer: