söndag 21 oktober 2007

Debatt i huvudet

Jag har under den senaste tiden börjat läsa fler och fler bloggar. Börjat följa andras människors liv via en dator. Förundrats över hur öppna en del är, foton på sig själv, namn på vänner, arbetsplatser, hemstad. Har själv funderat på att börja men har låtit bli p.g.a. en rädsla av att känna tvång att skriva. Men nu har jag bestämt mig. Jag gör ett försök. Jag startar en blogg och så får jag se var det slutar. I samma stund som jag bestämmer mig dyker frågorna upp i huvudet.
* Tänk om jag tröttnar efter första inlägget Svar: Ingen ko på isen. Då begraver du bloggen igen.
* Vad händer om ingen läser det jag skriver? Svar: Bara bra, då kan du ju vara brutalt ärlig.
* Skriver jag för att andra ska läsa eller skriver jag för min egen skull? Svar: Intala dig att du skriver för din egen skull.
* Vad händer om jag inte kan skriva för att jag är rädd för att det inte är tillräckligt bra, tillräckligt unikt eller tillräckligt intressant? Svar: Bestäm dig för att huvudsyftet inte är att skapa något banbrytande utan att bara skriva.
* Tänk om jag känner tvång att skriva. Svar: Då slutar du. Tvång har du tillräckligt av ändå.
* Vad ska bloggen heta? Svar: Bagateller och huvudsaker. Bagatellerna är händelser i ditt liv som inte är intressanta för andra. Huvudsaker kan vara samma saker som är viktiga för dig. Det kan också vara saker som finns i ditt huvud.
So, now I'm here.

Inga kommentarer: