onsdag 24 oktober 2007

Bogsering

Jag jobbar på individuella programmet och oftast är det jätteroligt och utvecklande. Ibland är det lite jobbigare. Ganska ofta känns det som om jag bogserar eleverna. Många av våra elever är trötta och vana vid misslyckande i skolan vilket gör att de inte är jätteaktiva på lektionerna. Som lärare måste man naturligtvis försöka motivera och hjälpa dessa elever in på rätt spår. Men man blir oerhört trött efter en dag av full av dialoger av följande typ:

- Nu ska vi se om vi kan få ihop en ingress här.
Inget svar, men petar på en mp3-spelare
- Okej, kommer du ihåg vad en ingress var?
- Nej.
Förklarar vad en ingress är för tionde gången.
- Så ta fasta på något roligt som den intervjuade sa.
- Vet du, i eftermiddag ska jag till stan.
- Mm, men jag är inte så intresserad av det nu. Skriv en ingress istället.
- Jag ska köpa nya skor, vad kostar ett par Converse tror du?
Ny taktik, pratar lite om skor för att så småningom kunna glida in på ämnet ingress igen.
- Jo, och så var det då den här ingressen.
- Jaha.
- Har du något roligt citat som du kan använda kanske?
- Äh, hon sa inget roligt.
- Okej, men det här citatet om att bli gammal då?
- Ja, kanske.
- Då tar vi det! Försök nu skriva en ingress så kommer jag igen om en stund.
Går iväg och bogserar ett par andra elever. Kommer tillbaka igen efter fem minuter, inget har hänt.
- Hur går det?
- Äh, jag kan inte.
- Jodå! Kom igen nu. Citatet om ålder var det ju.
- Ja, hm, okej då.
Skriver en riktigt bra ingress.
- JA! Jättebra! Vad duktig du är.

Det blev ju bra till slut men det tog nästan en timme. Bogsering...

Inga kommentarer: