måndag 29 oktober 2007

Bokfemman v 44

Jag hoppar på veckans bokfemma där veckans tema är "drömvärld. Nämn fem böcker som du skulle vilja hoppa in i och få uppleva irl om du kunde."

* Flickan med pärlörhänge av Tracy Chevalier - Det var den första boken som dök upp i huvudet. Bokens vackra miljöbeskrivningar av 1600-talets Holland gör att jag skulle vilja hoppa in och handla i saluhallen eller sitta på vinden hos konstnären Vermeer.

* Sagan om ringen av J.J.R. Tolkien - Jag har visserligen inte läst böckerna, fastnade efter halva första boken, men hobernas fest som är precis i början av första boken skulle jag kunna ge ett lillfinger för att vara med på. Mat, trolleri, dans, mmmm..

* Djuren i gamla skogen av Colin Dann - Det här är en bok som jag har läst tre-fyra gånger minst. Jag älskade berättelsen om djuren som inte längre kan bo kvar i sin skog och därför måste ge sig ut på flykt. Och så pratade de dessutom!

* Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson - Jag skulle inte tacka nej till att vara en bifigur i Millennium-triologin. Jag skulle nog kunna "pola" med både Lisbeth och Mikael.

* Alkemisten av Paulo Coelho - Jag tyckte egentligen inte alls om boken men livet i öknen och oaserna var så vackert beskrivet att jag för första gången i mitt liv började fundera på att åka på semester till Sahara...

Det var min femma. Det var inte en annan femma.

Inga kommentarer: