torsdag 7 februari 2008

Bokfemman v 6

Malins bokfemma handlar den här veckan om bokserier. Här är mina topp-fem.

* Millenniumtriologin av Stieg Larsson. Föll handlöst för språket, historierna, personligheterna, knorrarna. Helt såld. Detta är den enda bok jag har köpt inbunden bara för att jag inte kunnat vänta tills den kom i pocket.

* Berlinerpopplarna av Anne B Ragde. Jag har faktiskt bara läst första delen (och del tre har inte kommit ut än) men jag vet redan att jag kommer att läsa alla de tre förväntade delarna. Norge, lantbruk, kufar och spända familjerelationer.

* Therese tillstånd m.fl. av Hanne-Vibeke Holst. Även detta är en triologi med fokus på "karriär eller barn-frågan". Det var ett par år sedan jag läste dem men jag minns den stora behållningen.

* En komikers uppväxt m.fl. av Jonas Gardell. De tre böckerna gör så ont att läsa men är så viktiga, särskilt för oss som jobbar i skolan. Vackert och osentimentalt.

* Utvandrarsviten av Wilhelm Moberg. Jag trodde faktiskt aldrig att jag skulle ta mig igenom alla de fyra böckerna men till min stora förvåning kunde jag inte släppa dem när jag väl hade börjat. Att jag ett par år tidigare hade sett och lyssnat på musiken från Kristina från Duvemåla gjorde nog sitt till. Ena riktiga klassiker som jag är stolt över att ha läst och gillat.

Jag kan t.o.m. kosta på mig ett par bubblare den här veckan. Det blir Henning Mankells Wallanderböcker och Annika Thors ungdomsbokserie som börjar med En ö i havet. Mm, jag gillar serier!

2 kommentarer:

C sa...

Vilhem Mobergs serie är helt fantstisk - stor litteratur!

C sa...

Det var inte meningen att snåla på vokalerna i "fantastisk" ovan...:)